Dienstag, 30. Oktober 2007

Storebror

Apropå låttexter! Tre inlägg på en och samma dag ("Kan du hålla käften nu?" "Nope."), kunde ni bli lyckligare, kära läsare? Jag märker förresten att jag börjat prata med mig själv i bloggen. Hälsotecken.

Här har vi i alla fall en utmärkt låt av Laleh, som i min mening är Sveriges bästa vissångare numera. Är det inte ironiskt att de svenskar som är bäst på att sjunga visor på svenska är... tja, inte svenskar? Cornelis var från vattenpölen i syd, och Laleh är persisk. Nå, hon kan vårda det svenska språket bättre än hela Salems befolkning tillsammans. Alltså: Storebror (youtubelänk, komplett med underlig video).


Laleh - Storebror

det krävs ett hjältemod,
vem av oss är modig nog

att hjälpa storebror, min käre storebror.

han har ett öga för det där,

hans sinnen letar klöver,

härjar ute varje kväll

med grabbar som han kallar bröder

herregud, käre storebror.


Ref,

han har en massa fuffens för sig, jag vet inte vad det rör sig om.

härjar ute hela natten, vad han gör det vet’e katten,

kanske något illegalt eller så är han väldigt social.


bror min drömmer om det liv

dom visar han på tv,

han vill alltid vara som dom

men jag vill ha han som han e min bor, käre store bror.

bror ska du ut i natten?

kom vi knyter vänskapsbanden

kom stanna här med mig,

jag vill vara med dig storebror, käre storebror.

kom, stanna hemma här med mamma,

vi kan prata med varandra,

dricka te och äta kaka,

kom vi minns, minns tillbaka,

har du samma drömmar nu

om att du ska bli kung-fu

-mästare och president

bror säg mig vad som hänt

min bror käre storebror.


Ref,

han har en massa fuffens för sig…


brorsan körde mig i morse

i sin nya fina porsche,

käre bror han vägra svara

om den var köpt med illegala

pengar det kan tänkas

men han körde mig till ett kontor

det visade sig att storebror

har startat litet företag

allting enligt rätt och lag

och nätterna han varit borta

har han varit där och jobbat

allting sluta väldigt bra men det var inte så det var med bror käre storebror.


Ref,

han har en massa fuffens för sig..


du vet att den som lever flott och gott han lämnar inga spår

han flyger högt bland alla moln och glömmer alla år

men den som lämnar djupa spår i gyttjan varje dag

har härdat sina dar som år känt minsta andetag

han lever inte för en framtid

utan för idag

2 Kommentare:

Anonym hat gesagt…

Du har väl i och för sig alltid pratat med dig själv. Eller är det Inre Erik som kommer fram i bloggen?

I övrigt; Laleh <3

del hat gesagt…

Jag brukar mest prata med mig själv när andra inte hör det, inte i skrift publicerat på nätet. Men, men.

Laleh <3, indeed. Se även http://youtube.com/watch?v=NAVgHG4Olvk som är bästa låten på senaste skivan.