Montag, 29. Oktober 2007

Fußball

Nyheten om att jag varit på en fotbollsmatch orsakade viss uppståndelse i familjen, så jag känner mig manad att förklara hur det hela kom sig. I torsdags var det Stammtisch för oss utbytesstudenter på matte, och då berättade vår mentor Ivonne att hon hade några gratisbiljetter till en fotbollsmatch, och undrade om någon var intresserad av att följa med. Eftersom de som skulle gå är trevliga människor, och eftersom Allianz Arena är en cool byggnad, tackade jag ja.

Således fann jag mig i fredags på Bundesliga 2-matchen mellan 1860 München (hädanefter: 60) och Offenbach. Allianz Arena var en riktig mäktig byggnad, med plats för ca 60 000 människor. Utvändigt täcks arenan av någon slags rombformiga ballonger som kan lysas upp i olika färger. När 60 spelar lyser arenan i blått, när Bayern München spelar lyser den rött, och är det derby är den röd-blå-randig.

Vårt sällskap bestod av Ivonne, hennes ryska väninna Maria, Leifur, jag och Ivonnes hus' reparatör, en fryntlig bayersk man i medelåldern, som också var den som stod för biljetterna. Alla andra ställde sig något undrande till hur jag skulle överleva kvällen i min sparsamma klädsel, men jag förklarade helt enkelt att jag tagit på mig allt jag hade, och att det fick duga. Det hade förvisso smakat med en mugg Glühwein, men på arenan kan man bara betala med någon slags underligt kort, och inga kontanter, så no deal. Ivonne hade med sig en kamera, så tack till henne för bilderna. Ni får dock inte se någon bild på mig, för jag lyckades se fånig ut på varenda bild.
Maria, Leifur, Ivonne

Hur var matchen då? Tja, det var fotboll, men det blev i alla fall 3-0 till hemmalaget, och stämningen var ju rolig, trots att det bara var ynka 22 300 besökare på arenan. Bilden nedan är dock tagen en bra bit innan matchen började, så det tjockade till sig rätt mycket på läktarna lite senare.

5 Kommentare:

Anonym hat gesagt…

Är alla dina tysklandskompisar mesar? Så kallt kan det väl ändå inte ha varit.

del hat gesagt…

Tja, ja, det är de. Det var nog iofs så kallt, att sitta still i ungefär 2 h på en kall bänk i utetemperatur är faktiskt inte sådär jättemumsigt. Jag upptäckte att min köldtålighet tycks bestå i att jag inte märker när jag blir kall. För kall blir jag, jag noterade att mina ben började skaka lite. Det störde mig dock inte nämnvärt :)

Anonym hat gesagt…

Ska vi skicka ner en dunjacka, eller försöker du leva upp till ryktet att vi Svenskar härstammar från idel vikingar?

del hat gesagt…

Det är det jag brukar hänvisa till: "Äsch, jag är ju viking."

Jag vägrar flytta 130 mil rakt söderut och sedan använda dunjacka. Geht's gar nix, som man säger här i trakten.

Jens hat gesagt…

För min del är vilken klädsel som helst på dyre sonen helt OK så länge som jag kan njuta av tanken på densamme betittandes fotboll utan att ha en pistol mot tinningen. Undrens tid...etc