Montag, 29. Oktober 2007

Innsbruck, omgång 2

Jag hade inget särskilt inplanerat den här helgen, så när väderleksrapporten hävdade att söndagen skulle vara solig och mild tänkte jag att jag skulle företa mig en resa någonstans. Höstens intåg hade väckt i mig en lust att vandra lite i en skog, och eftersom jag blev så betagen av Innsbruck sist jag var där, men tyvärr inte hade med mig kameran, beslöt jag mig för att destinationen var Innsbruck. Jag frågade några bekanta om de var intresserade av att följa med, och så kom det sig att jag och Leifur tog 9:33-tåget mot Innsbruck i söndags morse.

Det visade sig dock att väderleksrapporten hade ljugit. Vädret var förvisso milt och behagligt, men solen såg vi inte till, och det var ordentligt disigt. När vi kom fram till Innsbruck gömde sig alltså alperna bakom någon form av dis/dimma/moln, vilket var synnerligen besvikande.

Här borde man alltså kunna se alper i bakgrunden, men det gör man inte.

Vi ville dock inte låta oss nedslås, så efter en espresso och apfelstrudel i gamla stan började vi vandra uppför bergssidan. Vi passerade Alpenzoo, som var den punkt där jag stannade och vände förra gången, och hittade en serpentinstig som slingrade sig genom skogen uppför bergssidan. Det var brant, och stundtals ganska smalt, men hela tiden mycket vackert. Höstskogen var oväntat tät på bergssidan, och genom träden och buskagen skymtade staden som bredde ut sig i dalen nedanför. Vid ett tillfälle kom vi ut från en dunge granar till en öppen plats, där man hade fällt träd för att skapa en utsiktsplats över dalen. Kameran gick varm.

Efter en 30-40 minuter kom vi fram till Hungerburg, en förstad till Innsbruck som ligger vackert placerad på en bergsterrass, ca 800-900 m ö h. Från Hungerburg går en linbana upp till ca 1900 meters höjd, men eftersom det var så dålig sikt beslutade vi oss att spara våra pengar, och nöja oss med den höjd vi redan uppnått. Vi frågade ett par vänliga tanter om vilket matställe de rekommenderade, och intog på deras rekommendation vår måltid på Café Hungerburg. För bara €9,30 fick man en tre rätters måltid: Pfannenkuchensuppe, Wienerschnitzel mit Pommes, Apfelstrudel. Tre rätter i de här trakterna är nog för att närmast ta kål på en, men man blir hungrig av att gå, så vi fick faktiskt i oss alltihop, även om apfelstrudeln närmast tog kål på oss. Det var första gången jag prövade Pfannenkuchensuppe, som jag varit en smula misstänksam mot, men det visade sig vara alldeles utmärkt. En klar buljong i vilken strimlade pannkakor simmar, påminner starkt om japanernas ramen.

Efter maten tog vi en lite kortare väg nerför bergssidan, och lagom till att vi nått foten av berget, och det börjat skymma, klarnade molnen upp en smula, och vi fick äntligen en skymt av topparna bakom. Allt som allt var utflykten alltså synnerligen lyckad.


Jag orkar inte infoga alla bilderna här, ni får hoppa över till min Flickr-sida och kika på dem.

5 Kommentare:

Anonym hat gesagt…

Apfelstrudel, säger du? Har ännu en efterrätt med russin letat sig in i ditt kalla, russinfria hjärta, eller åt du två stycken av ren artighet?

del hat gesagt…

Även i Apfelstrudel har de sluga centraleuropeerna hittat något sätt att dölja russinens i vanliga fall miserabla smak och konsistens. Kein Problem, helt enkelt.

Anonym hat gesagt…

Är apfelstrudel en varm rätt, eller är russinen kalla? I vilket fall som helst så ser det väldigt gott ut och russinen kan man väl altid pilla bort!

del hat gesagt…

Apfelstrudel serveras ofta ljummen/rumstempererad, med vaniljsås som tillbehör. Det går att pilla bort russinen, men faktum är att man inte behöver det (jag trodde aldrig jag skulle säga något sådant). I vilket fall som helst är det en god efterrätt, äpplig och trevlig.

Jens hat gesagt…

Jaha, ja..nuärdet lika dimmigt på utsidan som på insidan. Borde det fö inte heta Alpenstrudel i st f Apfelstrudel när man sich in Innsbruck befindet?? Trerätters in Österreich...hm..näe inte är jag bitter, men litet avundsjuk. Tror nog man kan bli mätt och belåten där, och vem vill inte bli det?