Sonntag, 2. März 2008

Stormen Emma

Vädret har varit lite kämpigt här under helgen. Natten till lördag blåste det upp till storm, jag vaknade någon gång under natten av en smäll, och när jag tittade ut genom fönstret stod träden och svajade i den kraftiga blåsten. Senare under dagen blåste det upp ännu mer, och sedan kom det både kraftigt hagel, åska, snö och sludd. Kallt var det också, fy fan.

Det visar sig dock att vi här i München fick det relativt milt, stormen Emma lyckades på sina håll blåsa i över 50 m/s, och enligt DN omkom åtta personer under gårdagen, varav ett par i Bayern, bland annat en gammal man som av en vindpust blåstes ut i en gata framför en lastbil. Läs DN:s artikel här.

Trots detta måste jag erkänna att min första tanke när det började storma var "coolt", och att jag övervägde att gå ut i stormen för att se om det blåste så mycket att det var svårt att gå. Nästa gång det ser ut att bli stormigt ska jag försöka mäta vindhastigheten på något vis, och ärligt talat skulle det vara kul att försöka upprepa Franklins experiment, fast det är oklart om det experimentet över huvud taget fungerar. Om det gör det är det nog farligt.

Keine Kommentare: