Dienstag, 18. März 2008

Kulturella skillnader: Frukost

Jag sitter här framför datorn med dagens frukost: en skål turkisk yoghurt med müsli och en knäckebrödssmörgås. Efter detta ämnar jag avnjuta en kopp kaffe, och därmed känner jag mig nöjd, eftersom det kommer bli en stadig lunch idag (Allgäuer Kässpatzn). I vilket fall som helst så består min frukost i hederlig svensk stil av en syrad mjölkprodukt och någon smörgås, även om jag sörjer att det inte går att få tag på något så simpelt som filmjölk här.

I kontrast till min frukost gillar tyskarna att äta sötsaker på morgonen. I min korridor finns förvisso inga Nutellafanatiker, men exempel på frukostar jag har sett är: vitt bröd med smör och sylt, vitt bröd med smör och honung, vitt bröd med smör, yoghurt med russin och honung (och ingen müsli) samt lite annat på temat.

Nog för att jag aldrig varit den som ätit ordentliga frukostar regelbundet, men det här med snask till frukost kommer jag nog inte ta upp som vana i första taget.

3 Kommentare:

Anonym hat gesagt…

Nej, fy fan för godis till frukost. Tacka vet jag syrade, osötade mjölkprodukter med nåt riktigt fiberrikt till. Typ knäckebröd. Eller möjligtvis skuren frukt och nötter. Men inga jävla nutella-/honungs-/syltmackor!

Och, förstås, kaffekaffekaffekaffekaffekaffekaffekaffekaffekaffe!

del hat gesagt…

Ack ja, morgonens första kaffekopp... när medvetandet återvänder och reptilhjärnan trycks ner till instinkt ännu en dag.

Anonym hat gesagt…

Fil, valnötter, linfrö, müsli, russin kaffe, Gott!!
Eller fiberberikad havregrynsgröt med hemmagjord lingonsylt och mjölk.