Samstag, 10. November 2007

Upp till kamp emot bra tv

Det kommer faktiskt ett slags verkligt inlägg imorgon, men till dess får det bli lite mer filler. Någon människa vid namn Linna Johansson på Expressen har något emot tv-kockar. Läs till exempel följande guldkorn ur Linnas ledare:

De vägrar befatta sig med våra problem, för små kök, för kräsna ungar, begränsad ekonomi, begränsad tid. Niklas kallar en rätt på sju färska ingredienser för enkel. Inga uppiffade halvfabrikat, inga torkade kryddor, inga carbonaror, absolut inga trick på ungarnas högst älskade falukorv. Aldrig en enda halvlösning!
Nya säsongen av Niklas Mat är ett hångarv rätt i ansiktet på den som vill men inte kan göra mat till sitt stora intresse.

Linna visar här prov på den viktigaste talang en journalist idag kan besitta: förmågan att hitta en storm i sitt vattenglas. Själv kan jag inte låta bli att tänka att hon misstagit sin tv-apparat för sin mamma. Vems fel är det egentligen om Linna inte kan steka falukorv utan vägledning?

Sen kan vi ju fundera på vad det egentligen är hon förespråkar här. Tv-kockarna är alltså alldeles för intresserade av matlagning. Låt oss se sämre matlagning på tv! När man äter tråkig mat dag ut och dag in är väl ett tv-program där de lagar ambitiös och god mat kanske precis det man längtar efter? Ett program som, om inte inspirerar, åtminstone väcker lite fantasier. Att begära att tv-kockarna ska laga tråkig mat är som att kräva att sportnyheterna ska visa skolgymnastik (för jag kan ju inte springa fort), och reseprogrammen ska åka till Flen och äta på korvkiosken (för jag orkar inte åka Transsibiriska järnvägen och äta på restaurang i Beijing). Heja Linna.

Edit: Skitblogger fuckar upp radavståndet efter citatblocket, men jag orkar inte försöka hitta en lösning nu. Det ser förjävligt ut, dock. Detta är jag medveten om, och jag ber er, mina kära läsare, om förlåtelse för att jag typografiskt misshandlat edra näthinnor.

2 Kommentare:

Anonym hat gesagt…

Hahaha, det är ju helt fantastiskt!

Anonym hat gesagt…

Det roliga med "Niklas mat" är att han lagar jättegod mat som faktiskt är väldigt lättlagad. Det tråkiga är att karln är så otroligt ointressant så man gäspar ändå. Men din blogg är i alla fall inte tråkig!