Sonntag, 23. September 2007

Söndag i München

Bayern är, som jag nämnt, klart dominerat av katoliker. En bieffekt av all denna Jesus-glädje och syndaförlåtelse är att affärerna är stängda på söndagar. Ja, gott folk, jag skämtar inte. Detta är en stad med över två miljoner invånare, och på söndagar är ALLA livsmedelsbutiker stängda. Har man tur kan man få tag på något ätligt på en bensinmack.

Tråkigt nog har jag efter två veckor här inte hunnit ta till mig läxan från förra helgen, och hade därför inte varit förutseende nog att under gårdagen införskaffa dagens mat. Således vaknade jag till ett kylskåp innehållande inget annat än en flaska Vittel och en gigantisk isklump i frysfacket. Och bara 2 rutor toapapper kvar. Efter noggrann ransonering av toapappret var det ändå slut, och magen kurrade, så jag begav mig till min närmsta livsmedelsbutik bara för att få budskapet att jag kunde titta in igen imorgon.

Tursamt nog hade jag inte långt till bensinmacken, som åtminstone löste problemet med toapapper, men den enda mat de hade att erbjuda var choko-leibniz-kakor och konstiga folieförpackade brödinbakade korvar. Jag satsade på det förra, och sådan riskerade min torftiga diet att bli idag. I katolsk anda skulle jag vilja tacka Herren för att han åtminstone lät min lokala pizzeria hålla öppet.

4 Kommentare:

Anonym hat gesagt…

Jag får en känsla av att jag inte kommer behöva åka till Tyskland när du skrivit tillräckligt mycket :) Och om jag mot förmodan skulle hamna där så kommer det kännas som att jag varit där förut :P

Anonym hat gesagt…

Hehe, söndagar i Tyskland suger.. det är typ lika illa i Hamburg också

del hat gesagt…

sabina: Åh, jag tycker inte du ska missa upplevelsen, det finns ingenting som går upp mot att med sina egna ögon se en fryntlig herre slicka bort senap från sin mustasch.

tessi: Jag som trodde att man kunde lita på protestanter, men icke. Typiskt de där lömska lutheranerna, ingen heder. Det kan dock glädja dig att höra att även här ombeds man av övergångsställena att "Bitte berühren" ;)

Anonym hat gesagt…

söndagar i tyskland kanske kan liknas med söndagar i narvik?