Donnerstag, 29. Mai 2008

Varmt och fuktigt

I dagarna har München fått riktig sommarhetta, det blir uppåt 27-29 grader varmt över dagarna, men vi har inget särskilt solsken. I stället har vi 60-75 % luftfuktighet och en mjölkvit dimma som silar ner solljuset på ett sätt som är rena drömmen för en fotograf. Vädret är dock mindre drömlikt för alla som befinner sig här, luften känns tjock som gröt, och man tillbringar dagarna täckt av en klibbig svetthinna.

Jag kom nyss hem från en springtur, och tog en lång dusch i kallt vatten. Fem minuter senare rinner det redan svett nerför min panna, och t-shirten klibbar fast i ryggen. Som jämförelse kan nämnas att vi idag har samma väder i München som i Bangkok, dock blir det några grader kallare till natten.

På den gamla goda imperietiden skulle kolonialherrarna i Sydostasien en sån här dag samlas till kvällen för att smutta på cocktails och utbyta erfarenheter, en idé som egentligen faller mig på läppen, men jag har skolarbete att göra.

På fronten goda nyheter fick jag dock en mycket glad överraskning idag när jag klev ut från föreläsningen i Matematisk Statistik. Där stod nämligen Irina, som är här på besök över en vecka. För den som inte håller koll på alla detaljerna i mitt liv är Irina den ryska utbytesstudent som var här förra terminen, och som var en drivande kraft i sammanhållningen i vårt lilla gäng.

3 Kommentare:

Anonym hat gesagt…

Ett tips: Åk till Bauhaus och köp en billig fläkt. Kombinerat med öronproppar kan man tom sova i oljudet från den.

del hat gesagt…

Eller till Obi, som det heter här i trakten. Men har inte kära mor hört att fläktar drar massa elektricitet, vilket i sin tur eldar på den globala uppvärmningen, vilken givetvis i sin tur är anledningen till att vi svettas. Du förstår alltså vilket moment 22 det är vi möter.

Å andra sidan så blir vi ju av med Holland när polarisarna smälter. Inget ont som inte har något gott med sig...

Anonym hat gesagt…

Just det, och då behöver inte du åka fast för att du varit i Amsterdam. Men förresten, vad händer med Öland? Kanske ingen bra idé med fläkt. Här kommer ett nytt gott mammaråd: isbitar i en påse innanför tröjan!