Mittwoch, 7. Mai 2008

Drogsmuggling

I dag när jag laglydigt stod och väntade på tunnelbanan ut till Garching kom det två poliser fram till mig. De kom gående över plattformen med en hyfsat målmedveten blick på mig, så jag tror inte att de var där av en händelse. De placerade sig på polisers vis lite på vardera flanken, en manlig polis förde samtalet medan hans kvinnliga kollega stod bredvid och tydligen fyllde funktionen att hindra eventuella flyktförsök över tågrälsen. Följande samtal utspelade sig sedan (översatt från tyska till förmån för er, kära läsare):

Polis: Hej. Har du möjligtvis någonting i fickorna som man inte får ha?
Jag: Eh...?
Polis: Ja, hasch till exempel.
Jag: Nej, det har jag inte.
Polis: Har du haft något med polisen att göra förr?
Jag: Nej.
Polis: Okej, har du legitimation på dig?
Jag: Visst. [överräcker passet]
Polis: Ah, han är svensk. Vad gör du här i München, studerar du?
Jag: Mm, utbytesstudent på TUM.
Polis: Vad läser du?
Jag: Matematik.
Polis: Åh, en intelligent man. Så, kan jag få titta i dina fickor?
Jag: Eh, ja, visst...
Polis: [sticker ner händerna i mina byxfickor och känner att jag inte har mer än plånbok, mobil och lite mynt]
Polis: Röker du?
Jag: Nej.
Polis: Inte ens cigaretter?
Jag: Nej, jag dricker alkohol, det är allt.
Polis: Regelbundet?
Jag: Tja, några öl här och där, men inte så mycket.
Polis: Aha, och hur är den tyska ölen i jämförelse med den svenska?
Jag: Bättre.
Polis: Verkligen? Där ser man. Vad gillar du bäst, Pils eller Weiß?
Jag: Jag gillar båda, men kanske mest pils.
Polis: Nej nej, Weiß är godare. Nå, okej, tack så mycket. Ha en bra dag!
Jag: Tack...?

Därefter avlägsnade poliserna sig. Jag kan bara anta att de hade fått något tips om en ung kille som sålde hasch vid Studentenstadt eller något liknande, och att jag var den enda på plattformen som svarade mot en sådan beskrivning. Kanske eftersom de dök upp en minut efter att tåget mot stan hade gått, så att jag också var en av bara tre personer som väntade på tåget. Eller så är jag listad i någon tysk polisdatabas som potentiell drogsmugglare sedan tullaren frågade mig om min vistelse i Amsterdam när jag kom fram till München. Även den gången fick de dock tacka för sig utan vidare påföljd, eftersom jag inte hade varit i Amsterdam mer än någon timme på Shithole Airport.

Nåväl, jag är ännu ostraffad, och antagligen eftersom jag är oskyldig som ett litet lamm. I alla fall gällande drogbrott, tur att de inte bad att få se kvitton till all musik på iPoden...

5 Kommentare:

Anonym hat gesagt…

Va, inget buttzekz!? Jag trodde det var obligatoriskt när man stötte på den tyska polisen. :[

del hat gesagt…

Nej nej, du har hört fel. Obligatorisk är att man får ett Butterkekzl, en slags pepparkaka, men det är bara under Adventsmånaderna.

Anonym hat gesagt…

Adventsmånader? De har alltså fler än december?

Anonym hat gesagt…

Förbannade stasi, ständigt förtrycker de den frie mannens ölsmak! :(

(yes, fel land)

del hat gesagt…

anjaa: Givetvis, först 1:a till 4:e advent i december, följt av DIN MAMMA.

jarlz0r: Fel Tyskland, Bayern låg faktiskt i väst. Fast det finns en by med 55 invånare uppe i norra delarna som ligger precis på gränsen mot Thüringen. Det var ingen bra placering på 60-talet, för Thüringen tillhörde öst. Rödtyskarna byggde en mur genom byn, som sedermera fick smeknamnet "lilla Berlin".