Mittwoch, 16. April 2008

En ny termin börjar

I måndags drog sommarterminen igång på TU München, och därmed var det dags för mig att åter sätta mig på tåget till Garching-Forschungszentrum och välja mina kurser. Våren och sommaren kommer gå i statistikens tecken: sannolikhetsteori, matematisk statistik, linjära modeller med tillämpningar, tidskontinuerlig finansmatematik samt portföljteori. Det finns dock en hyfsad möjlighet att någonting kommer falla bort där, det är nämligen ingen liten arbetsbörda i alla de kurserna tillsammans.

Skolan stod kvar där den stod när jag såg den sist, och inte förefaller mycket att ha ändrats med den. Det som däremot har blivit ett skifte i är mattes utbytesstudenter, där en ny skörd har dykt upp. Två tjejer från Kina, en från Malaysia, en från Polen, en från Ryssland samt en ensam pojke från Sverige (en av mina kursare, kom han och jag fram till, trots att vi inte direkt kände varandra). Därtill skulle varit en till rysk tjej och en kille från Spanien, men de syntes inte till under introduktionsmötet. Nytt är också att eftersom våra två tutorer Thomas och Ivonne kände att de hade lite mycket på sidan av för att ensamma vägleda de nya utbytisarna, rekryterades jag och Henrik som suppleanter; vår uppgift är att se till att det hålls Stammtisch regelbundet, dvs vi kommer erhålla viss ersättning för att dricka öl en gång i veckan. Sämre jobb kan man ju ha, även om det känns lite lustigt att gå från att ha varit på Stammtischen för att förbättra sin tyska, till att gå dit för att hålla nivån uppe åt de andra utbytisarna. Vi får väl se hur det utvecklar sig.

1 Kommentar:

Anonym hat gesagt…

Att få betalt för att dricka öl tycker jag låter som ett alldeles utmärkt jobb!