Freitag, 14. Dezember 2007

Weihnachtslieder

Idag fyller Hanna år, och för att fira har jag druckit lite glögg, och lyssnat på julmusik. Någonstans på vägen sändes en stråle blid in i mitt hjärta, armt och mörkt, och jag kände ett plötsligt behov av att dela med mig av stämningen.

Först ut har vi Tölzer Knabenchor, alltså tölziska pojkkören, som sjunger Weisse Weihnacht och den tyska klassikern Oh Tannenbaum. Därefter söker vi oss en liten bit österut i Centraleuropa, nämligen till Wien, och deras gossekör, som framför Fröhliche Weihnacht überall.

På tal om Österrike, minns någon Hansi Hinterseer? Född i Kitzbühel blev han en framgångsrik skidåkare, och idag är han någon slags schlagerartist. En intressant karriär, non? I vilket fall som helst har Hansi spelat in lite julmusik, och om ni gillade pedofiltemat med alla gossekörerna... ja, då kommer ni älska det här: Lieder zur Weihnachten 2007.

Vidare till Preußen, och den här låten kanske somliga till och med minns från svensk TV. Det var jul 1999, och det sena 90-talet hade härjat millenniet hårt; så hårt att det var döende. Vi som var unga och påverkbara, ja vi blev påverkade. Bilderna på TVn talade till oss, (precis som rösterna i huvudet), och vi lyssnade. På Blümchen. Blame society. Or Canada. I vilket fall som helst: Unterm Weihnachtsbaum.

Efter all denna tyska förtjänar mina kära läsare att få känna sig varma och trygga i sitt moderlands mörka och iskalla famn. Därför presenterar jag er den bästa julvideon alla tider (titeln "bästa julsången" är ju upptagen av Fairytale of New York). Mina damer och herrar: Anders F Rönnbloms Det är inte snön som faller. Och för den som redan hunnit börja sakna ärans och hjältarnas språk, men ändå känner sig hemma i Sverige, ja då kompromissar man; Tyskarna från Lund med Achtung X-mas.

Biddschen!

1 Kommentar:

Anonym hat gesagt…

Oh hells yah, tyskt pedofileri OCH Tyskarna från Lund! Score!