Freitag, 13. März 2009

Access granted!

Idag var jag på sydafrikanska generalkonsulatet i München och hämtade upp mitt pass, med tillfälligt uppehållstillstånd i! Det känns en smula antiklimaktiskt att se att all min möda resulterade i en liten papperslapp om ca 10x12 cm.

Jag har nog aldrig i mitt liv behövt jobba så hårt för ett papper förr. För att få mitt uppehållstillstånd var jag tvungen att:

- Hitta en handledare i Stellenbosch.
- Få tag på en lektor i Sverige genom att mer eller mindre campa utanför hans rum.
- Övertyga en professor i matematik att ge klartecken för mitt exjobb.
- Komma fram till ett ämne för exjobbet.
- Få ämnet okejat av lektorn i Sverige.
- Lämna in en ansökan till Stellenbosch University.
- Få handledaren i Stellenbosch att skriva under ansökan.
- Ta en serie blodprover och få ett medicinskt utlåtande.
- Röntga bröstkorgen för att visa att jag inte har aktiv tuberkulos.
- Skaffa ett brottsregisterutdrag från Sverige.
- Skaffa ett brottsregisterutdrag från Tyskland.
- Ordna sjukförsäkring.
- Få sjukförsäkringsbolaget att faxa min policy till konsulatet.
- Skriva ut bankutdrag.
- Boka flygbiljetter.
- Ta passfoton.
- Lägga en deposition ifall de behöver utvisa mig ur landet.
- Betala €52 för ansökan om uppehållstillstånd.

Det var nog mer, men hjärnan har en tendens att göra sig av med smärtsamma minnen.

Sydafrika, förbered dig. Jag kommer.

6 Kommentare:

Anonym hat gesagt…

Varför passkort, har du inte ett sådant i passet redan?

Anonym hat gesagt…

Jaha ja, "behövt jobba så mycket för ett papper"...var det månne först gången du över huvud taget behövt anstränga dig, kanske...Kan väl vara dags att vänja sig vid att tillvaron i arbetslivet består i just detta, mutch ado about nothing, som Shakespeare sade. För om man betänker hur mycket tid och möda människor får öda på att fixa den här typen av små papper för att tillfredsställa byråkrater världen över. Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön kompliziert tun kann??

F ö anser jag att Kartago bör förstöras, men det kanske redan är gjort?

Men seriöst, jag antar att alla administrativa åtgärder nu är vidtagna, så nu återstår endast några dagars vänta på att lämna Europa för Afrika. Hur känns det?

del hat gesagt…

@Kerstin: Det är en bra fråga, antagligen är det för att de blev så betagna av mitt vackra anlete att de helt enkelt ville ha ett foto att beundra.

@Jens: Nåja, ansträngt mig har jag väl gjort förr, men jag fick aldrig något papper för det. Inte något tack heller, men sånt vet väl du allt om.

Enligt Wikipedia: The city of Carthage is located on the eastern side of Lake Tunis across from the center of Michael Jackson. According to Roman legend it was founded in 814 BC by Phoenician colonists under the leadership of Elissa (Queen Dido).
Vilket väl egentligen bara bevisar att det inte alla gånger är en bra idé att låta vem som helst redigera artiklarna på Wikipedia.

Det förefaller som att muslimerna tröttnade på Kartago år 698.

Här på Millionendorf sysslar vi inte med seriositet, istället ägnar vi oss helhjärtat åt förberedelserna inför avresan. Det ska besökas Kreisverwaltungsreferat, packas väskor och tömmas och städas studentrum. Som om inte det vore nog har jag en kruka basilika som någon måste ta hand om. Bråda dagar.

Anonym hat gesagt…

Varför i himmelens namn ska man besöka Kreisverwaltungsreferat?? Har du inte redan besökt alla tänkbara instanser på vägen till South Africa??

del hat gesagt…

Men vilken tokig fråga. Om man inte besöker KVR och registrerar att man flyttar ut ur München så får man inga julklappar. Det är ju som bekant den bayerska statens adressregister jultomten använder sig av. Det finns inga snälla barn i Preußen.

Anonym hat gesagt…

lart mycket