Montag, 11. August 2008

Vem behöver hålla sig till ämnet?

Häromdagen gjorde jag misstaget att ta upp ett (svagt) politiskt ämne vid middagssamtalet med familjen. Det var den förra hösten så populära diskussionen om råd gällande alkoholdrickande för ammande kvinnor. Jag sade att jag inte tyckte att Livsmedelsverket ska ge kostråd som inte har goda vetenskapliga grunder, varpå större delen av sällskapet ljudligt förkunnade hur de inte vill röra vid alkohol när barn är nära etc.

Detta är en ganska praktisk diskussionsstrategi. Den innebär att man slipper tänka över och ta ställning till svåra frågor som huruvida myndigheter bör utnyttja sin auktoritetsställning till att framföra politisk korrekta åsikter utan vetenskapligt stöd. Istället kan man framhäva vilken fin människa man själv är, som offrar allt alkoholdrickande för barnens skull. Inte för att det var det som var ämnet, men vem bryr sig om såna trivialiteter?

Overcoming Bias har en intressant artikel om varför det inte går att diskutera politik med vettiga resultat.

3 Kommentare:

Anonym hat gesagt…

Din tyskablogskit SUGER. Morr. =)

Anonym hat gesagt…

Jag tycker du drar helt fler slutsatser om vad som sades vid det matbordet (jag var med...) En viss lillasyster är ju för tillfället alltför påverkad av att ha blivit mor och kommer därför aldrig argumentera sakligt i dessa frågor. Själv vill jag minnas att jag sa att jag (återigen) håller med dig i sak men att jag även har en avsvärt mindre tro gemene mans förmåga att hantera denna information utan att missbruka den. Således anser jag att en viss sorts människor bör missledas eftersom de inte vet sitt eget bästa! För vi som fattar bättre blir ju ändå inte missledda utan är smarta nog att inhämta riktig fakta från annan ort än tveksamma institut såsom det för folkhälsa (som fö har fler än denna blunder på sitt samvete, ta bara detta med transfetter, 6-skivor bröd om dagen etc etc in absurdum...) ;)

Anonym hat gesagt…

My Swedish is getting worse and worse...
Obviously I hold you responsible...